Traject IJsselmuiden

Aangepast:

Over welk deeltraject in IJsselmuiden wilt u meer weten?

Tasveld

Het traject gaat van landelijk naar het meer stedelijke gebied. Aan de landzijde van de dijk zijn woningen en bedrijven, met een smalle landelijke zone tussen de dijk en de bebouwing. Aan de rivierkant van de dijk is een waterplas onderaan de dijk die is ontstaan door zandwinning in het verleden. Momenteel wordt de locatie gebruikt voor overslag van bouwstoffen. In het zuidelijk deel van dit traject is er fiets- en autoverkeer op de dijk; noordelijk is de dijk alleen voor fietsers bereikbaar.  

Wat is er met de dijk aan de hand?  

  • Piping
  • Macrostabiliteit binnen- en buitenwaarts
  • Hoogte

Welke oplossingen werken we verder uit?

  • Een versterking met grond aan beide kanten van de dijk (oplossen in grond binnendijks met berm en flauw talud aan buitendijkse zijde)
  • Een constructie in de dijk, eventueel met een versterking in grond  
    1. Oplossen met verticale constructie buitendijks en in grond binnendijks met berm  
    2. Oplossen met verticale constructie en in grond binnendijks mét flauw talud aan buitendijkse zijde  

Meer informatie?  

Spoorlanden

Het traject gaat langs het bedrijventerrein Spoorlanden. Het karakter van dit deelgebied is stedelijk, met een mix van wonen en bedrijven. Aan de voet van de dijk is water. Ter hoogte van industriegebied Spoorlanden sluit de Zwolseweg aan op de dijk. De dijk is breed met twee vrijliggende fietspaden aan weerzijden van de Zwolseweg, waarvan eén bovenop de dijk. Dit loopt door in de richting van het station. Door de bebouwing en infrastructuur is de vrije ruimte beperkt. De rivier ligt vlak bij de dijk en het rivierbed is smal met het stadsfront van Kampen aan de overzijde.  

Wat is er met de dijk aan de hand?  

  • Piping
  • Macrostabiliteit binnen- en buitenwaarts
  • Hoogte

Welke oplossingen werken we verder uit?  

  • Een constructie in de dijk, eventueel met een versterking in grond  
    1. Oplossen met verticale constructie en in grond buitendijks met flauw talud: verhoogde tuimelkade
    2. Oplossen met verticale constructie en in grond binnendijks met flauw talud aan buitendijkse zijde)  
  • Een versterking met een constructie op of in de dijk (oplossen met zelfstandig kerende constructie)  

Meer informatie?  

Station

Het traject gaat langs de Zwolseweg en het station voorbij de stadsbrug van Kampen. Het karakter van dit deeltraject is stedelijk. Belangrijke kenmerken zijn het station, de brug naar Kampen, de jachthaven en een breed wegprofiel. Er is nauwelijks een uiterwaard; de rivier ligt zeer dicht tegen de dijk. Het rivierbed is er smal, met het stadsfront van Kampen aan de overzijde. De ruimte is hier zeer beperkt. Hierdoor is er geen sprake is van een typische dijk, omdat de dijk verscholen ligt. Op de dijk zijn twee fietspaden en drie rijbanen. Ook is op de dijk een waterkerende betonnen muur.  

Wat is er met de dijk aan de hand?  

  • Stabiliteit
  • Hoogte

Welke oplossingen werken we verder uit?  

  • Een versterking met een constructie op of in de dijk
    1. Oplossen met verticale constructie; verhoogde damwand, behoud bestaande situatie
    2. Oplossen met constructies aan de binnenzijde: verhoogde damwand en afvoer van overslag
    3. Oplossen met constructies aan binnen- en buitenzijde: verhoogde damwand en afvoer van overslag aan de binnenzijde en maatregel aan de buitenzijde voor golfdemping (trap of bak)  

Meer informatie?  

Frieseweg

In het traject gaat de dijk geleidelijk over van het station en de stadsbrug naar de Frieseweg. Dus van stedelijk naar meer landelijk gebied, met een afwisseling tussen agrarisch land en bebouwing. De uiterwaard is smal richting het Ganzediep. Op de dijkkruin ligt een fietspad en iets lagergelegen een tweebaansweg met fietspad. Ter hoogte van het Paviljoen Hanzezicht buigt de dijk (met fietspad) af van de provinciale weg, om ter hoogte van de verderop gelegen woning weer aan te takken op en over te gaan in de Frieseweg.

Wat is er met de dijk aan de hand?  

  • Hoogte

Welke oplossingen werken we verder uit?  

  • Een versterking met grond aan de rivierzijde van de dijk
    1. Oplossen in grond buitendijks: verhoogde tuimelkade  
    2. Oplossen in grond buitendijks: verhoogd plateau

Meer informatie?