Overijssels kanaal, Deventer-Raalte

We gaan het Overijssels kanaal tussen Deventer en Raalte opnieuw in te richten, zodat het voldoet aan Europese en landelijke regelgeving. Het Overijssels kanaal is belangrijk voor het aan- en afvoeren van water. Daarom streven we hier naar een toekomstbestendige inrichting voor onder andere de landbouw en natuur. Zo zijn we beter voorbereid tegen wateroverlast of droogte en verbeteren we de waterkwaliteit. 

Nieuws en nieuwsbrieven  

Wat doen we?

Samen met inwoners en andere belanghebbenden hebben we de afgelopen tijd een plan gemaakt. In dit plan staat beschreven hoe we het Overijssels Kanaal toekomstbestendig gaan maken. Dit doen we door:

  • Het kanaal tussen Deventer en Raalte te baggeren. Zo voorkomen we dat het kanaal dichtslibt en kunnen we voldoende water aan- en afvoeren.
  • Het aanleggen van natuurvriendelijke oevers. Een natuurvriendelijke oever is een geleidelijk aflopende overgang van land naar water, wat goed is voor flora en fauna. Veel waterplanten hebben een zuiverende werking. Ze zijn behalve mooi om te zien dus ook goed voor de waterkwaliteit.
  • Het aanleggen van een vispassage bij een bestaande stuw op Landgoed Groot Zwaaftink. Dit helpt vissen om stroomopwaarts te zwemmen. Zo kunnen ze zonder problemen migreren.
  • Het aanleggen van een vispaaiplaats in een bestaande waterberging. Dit betekent dat we de waterberging gedeeltelijk dieper maken, zodat vissen zich daar kunnen voortplanten.
  • Het optimaliseren van het onderhoud van het kanaal en dit vast te leggen in een vernieuwd onderhoudsplan.
  • Het aanleggen van fauna-uittreedplaatsen. Zo kan de ringslang gemakkelijk uit het water komen.
  • Het aanleggen van inlaatplaatsen voor de maaiboot, zodat onderhoud eenvoudiger en efficiënter wordt.

De plannen op kaart zien?

Veiligheid en monitoring bij baggerwerkzaamheden

Hoewel het risico klein is, kunnen de baggerwerkzaamheden in het Overijssels Kanaal invloed hebben op het grondwater. Om dit goed te monitoren, hebben we in 2022 op verschillende locaties peilbuizen geplaatst. Deze peilbuizen, die enkele meters lang zijn, worden in de bodem geplaatst en laten via een filter grondwater in de buis lopen. Hierdoor kunnen we de grondwaterstand nauwkeurig meten en waardevolle informatie verzamelen, zowel voor, tijdens als na de werkzaamheden. Daarnaast bieden we eigenaren van woningen en gebouwen in het landelijke gebied de mogelijkheid om een vrijwillige bouwkundige vooropname (0-meting) te laten uitvoeren. Dit moet gebeuren voordat de baggerwerkzaamheden van start gaan. De betreffende eigenaren ontvangen hierover een aparte brief met meer informatie.

Aan dit project werken we samen met bewoners, belangengroepen en bedrijven in de omgeving, Sportvisserij Oost-Nederland, gemeenten Deventer en Raalte, Provincie Overijssel en Rijkswaterstaat.

Waar?

Het Overijssels kanaal loopt van Deventer via Heeten naar Raalte. Het Overijssels Kanaal zelf ligt grotendeels (circa 12 kilometer) binnen gebieden waar landbouw plaatsvindt. De lengte van het kanaal in stedelijk gebied bedraagt ongeveer 4,5 kilometer. 

Planning van het project

De werkzaamheden starten naar verwachting in juli 2025. We hopen dat alle werkzaamheden in de zomer van 2026 klaar zijn.

Vragen of opmerkingen?

Neem contact op met omgevingsmanager Paul Penning via 088 – 233 1200, of door te mailen naar paulpenning@wdodelta.nl.

Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie en krijgt steun van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.