Gebiedsvisie voor grensgebied Zwolle-Staphorst-Dalfsen-Zwartewaterland

Voor het grensgebied Zwolle-Staphorst-Dalfsen-Zwartewaterland is een gebiedsvisie opgesteld. Deze visie is het resultaat van samenwerking tussen bewoners- en belangenorganisaties en de gemeenten Zwolle, Staphorst, Dalfsen en Zwartewaterland, de provincie Overijssel en het waterschap Drents Overijsselse Delta. De visie vormt een bouwsteen voor toekomstige ruimtelijke ontwikkeling en beleid voor dit unieke gebied.

Uitdagingen en oplossingen

Het landelijk gebied ten noorden van de Vecht staat voor grote uitdagingen. Denk aan de uitbreiding van industrieterrein Hessenpoort, de plaatsing van windmolens, mogelijke plannen voor een railterminal en de transitie in de landbouw. Deze ontwikkelingen vragen om een samenhangende visie die de leefbaarheid, duurzaamheid en toekomstbestendigheid van het gebied waarborgt.

De gebiedsvisie richt zich op vier kernpunten:

  1. Maak keuzes: Prioriteren van functies waar niet alles samen kan gaan.
  2. Herkenbaar landschap: Water en bodem vormen de basis van de ontwikkeling.
  3. Agrarisch gebied met toekomstperspectief: Het behoud van duurzame landbouw.
  4. Clusteren: Het creëren van orde en samenhang door functies te bundelen.

Samenwerking en proces

De gebiedsvisie is tot stand gekomen door intensieve samenwerking tussen overheden, bewoners en belangenorganisaties. Het participatieve proces stond centraal, waarbij tijdens eerdere bijeenkomsten – zoals de inloopavond van december 2023 – belangrijke thema’s en principes zijn besproken. Deze visie wordt door alle betrokken partijen erkend als een mooie stap in de ontwikkeling van het gebied.

Vervolg: Inloopavond op 17 december 2024

Om inwoners en belanghebbenden verder te informeren over de gebiedsvisie, organiseren de betrokken partijen een inloopavond van 19.00 tot 21.00 uur op dinsdag 17 december 2024 in Kulturhus De Spil, Nieuwleusen. Tijdens deze bijeenkomst kunnen bezoekers zich verdiepen in de inhoud van de visie, vragen stellen en in gesprek gaan met de betrokkenen.