Veiligheid op de bouwplaats

Zie je een gele shovel rijden op of langs de Stadsdijken van Zwolle, grote kans dat het Mark is! Mark werkt op meerdere dijktrajecten van het project. En zie je een omgevallen bouwhek of een onveilige situatie? Dan moet je bij veiligheidsadviseur Evert zijn. We vragen ze daarom het veiligheidshesje van het lijf over veiligheid op de bouwplaats.
Hand-en-spandiensten
“Ik ben begonnen bij de HUB (een centraal bouwterrein waar goederen en mensen verzamelen) en bij de Scania in Zwolle. Tussendoor ging ik even weg. En nu ben ik weer terug op het project”, vertelt Mark. Vind je hem niet op de shovel? Dan zit hij waarschijnlijk op de mini kraan of is hij bezig met wat hand-en-spandiensten. Mark: “Voor de veiligheid ben ik tussendoor ook bezig met de rijplaten schoonhouden, zand strooien en ramen van de shovel schoonspuiten. De shovel is zo snel vies met spetters. Dan kan je wel een camera en spiegels hebben, maar als dat smerig is zie je nog niks.”
“We hebben bij het project Stadsdijken Zwolle veel tijd gestopt in aandacht aan veiligheid tijdens de werkvoorbereiding”, vult Evert aan. “We gaan voor een persoonlijke aanpak. We doen het samen. Voor we starten met de werkzaamheden op een nieuw stuk beginnen we bijvoorbeeld al vroeg met een risicosessie. Hierin bespreken we alle veiligheidsrisico’s. Een voorbeeld is de drukke straat met fietsers aan de Klooienberglaan en Industrieweg. Daar spelen we dan op in door het transport te laten verlopen binnen de bouwhekken of over het water, alleen te rijden buiten de spitstijden. Ook gaan we in gesprek met de omgeving.”
Oogcontact
Veiligheid is dus een groot thema als je werkt bij één van de drukste fietsstraten van Zwolle. Daarom is het ook goed om oogcontact te maken, vertelt Mark. “Dat is heel belangrijk voor ons als machinisten. Dan weten we dat we elkaar gezien hebben. Fietsers en mensen op scooters doen dit meestal niet en snappen het gevaar ook niet. Dat is denk ik de grootste uitdaging tijdens het werk. Soms is dat heel frustrerend, maar ik ben mij er wel altijd van bewust dat ik met omstanders extra goed moet opletten. Gelukkig hebben we achteruitrijlampen en een piepertje op de shovel. En voor mijn gevoel hebben alle collega’s op het project wel hetzelfde veiligheidsbesef.”
Evert: “Er staan ook veel borden op het project. Bijvoorbeeld met ‘zoek oogcontact’. Maar dat wordt niet altijd goed gezien. Daarom wijzen wij onze mensen erop: zorg ervoor dat je gezien wordt en ga ervan uit dat de mensen uit de omgeving jou niet zien. Want wij zijn te gast.”
Glad ijs
Een andere uitdaging is het weer. Zeker nu de tijd van sneeuw, ijs en gladheid weer voor de deur staat. “Soms ben je meer bezig met het opknappen van de bouwplaats dan dat je echt dingen maakt”, zegt Mark. “Bijvoorbeeld met zand strooien en schoonmaken. Het is dan wel extra mooi als je toch nog het werk gedaan krijgt.”
Het succes van de veiligheid op dit project is ook te danken aan een fantastisch team. “Dat geldt voor binnen en buiten”, zegt Evert. “We steken veel tijd en energie in de samenwerking met directe collega’s en onderaannemers over veiligheidsvoorschriften en specifieke bouwplaatsregels. Dat werpt zijn vruchten af.” Mark: “Zelf probeer ik ook anderen op een grappige manier aan te spreken als het anders of beter kan. En ik let natuurlijk op mijn hesje of jas, helm en schoenen. Het is goed dat we hier mee bezig zijn.”
Kijk voor meer informatie op: Veiligheid bij Dura Vermeer