Kennismaken
Bewoners langs de dijk, ondernemers en geïnteresseerden kunnen meepraten over de plannen voor de dijkversterking. In onze nieuwsbrief maken we kennis met de mensen die betrokken zijn bij de dijkversterking. Dit keer drie vragen aan technisch manager Peter Hopman en adviseur technisch management William Ouwehand.
1. Vertel eens, wat is jullie band met de IJssel?
Peter: “De IJssel voelt als mijn achtertuin, ik fiets graag over de dijk met mijn vrouw en voorop de fiets mijn zoontje. De meanders van de IJssel, de slingeringen in de dijk, de variaties van het landschap en de Veluwe op de achtergrond maakt dit tot een echt plaatje. Daarnaast zijn wij fan van de vele pontjes over de IJssel. Even wachten, rustig overvaren en daarna weer door: vakantie in eigen land!”
William: “De IJssel is een rivier die ik veel en graag zie. Bijna dagelijks rijd ik wel over de stadsbrug of Molenbrug. Het is een uniek stukje water geworden door de aanleg van het Reevediep. Met het hoogwater met kerst 2023 liet het water zich ook van een andere kant zien. De kracht van het water blijft een indrukwekkend schouwspel. ”
2. Wat houdt je werk in het technisch team in?
Peter en William: “Dit team is verantwoordelijk voor het technische ontwerp van de dijk. De dijk moet waterstanden en golven kunnen weerstaan die kunnen voorkomen in een extreme norm situatie. De sterkte van de dijk tonen we aan door middel van berekeningen en modellen. Ik overleg veel met de specialisten van het ingenieursbureau en het waterschap hierover. Voor de berekeningen en modellen zijn gegevens nodig over bijvoorbeeld de opbouw en sterkte van de ondergrond. We denken na over de onderzoeken en laten die uitvoeren om de benodigde gegevens te krijgen. Daarnaast spreek ik regelmatig met onze keringbeheerder over het ontwerp. Het is van belang dat we een goed beheerbare dijk krijgen na oplevering van het project.”
3. Waar ligt voor jullie de grootste uitdaging in deze dijkversterking?
Peter en William: “Deze dijkversterking vindt plaats in veenweidegebied. De dijk is gebouwd op slappe en zettingsgevoelige grondlagen zoals klei en veen. De ondergrond is zeer gevarieerd omdat de rivier voor de bedijking vrij kon stromen, er zijn dus allerlei geulen en verschillende afzettingen in het gebied. “
“Het is altijd zoeken naar een balans in de risico’s die je aanvaard in het ontwerpen van de dijk. Je weet nooit 100% wat er in de ondergrond aanwezig is en hoe de dijk zich exact gedraagt. Ook al doe je enorm veel onderzoek, er blijven onzekerheden. De uitdaging is om deze onzekerheden en risico’s effectief te verkleinen tot een acceptabel niveau gegeven de fase waarin het project zich bevindt.”