Een spannende klus

Aangepast:

Een damwand in de dijk aanbrengen lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo ingewikkeld. Maar als dat moet op een plek waar brandstofleidingen in de grond liggen die dag en nacht in gebruik zijn, dan wordt het ineens een spannende puzzel. De oplossing: samen in één week tijd het leidingwerk boven de dijk krijgen. 

Complexe puzzel

Dat Stadsdijken een complexe dijkversterking is in een complexe omgeving staat vast. In de kruin van de dijk bij de VARO Terminal in Zwolle moet namelijk een nieuwe damwand komen. Maar daar waar de damwand de grond in moet, liggen de brandstofleidingen van VARO. Na een uitvoerig traject is er besloten dat er een leidingbrug over de dijk komt. 

VARO heeft de leidingbrug, inclusief leidingen, gebouwd en voorafgaand aan de buitendienststelling per schip aangevoerd. Tijdens een negendaagse buitendienststelling werd dit uitgevoerd, een uitdagende taak aangezien VARO in deze periode geen brandstof kon ontvangen. “We hebben al zo’n twee en een half jaar contact met VARO over dit project. Het is bijzonder dat je er zo lang mee bezig bent in de voorbereiding en dat het dan in een week klaar is”, aldus Bram Wildekamp, projectvoorbereider van Dijkzone Alliantie Zwolle.

Leidingbrug

Vanaf 25 mei tot en met 2 juni werden de leidingen die door de dijk lopen vervangen voor de leidingbrug. Bram: “De leidingbrug is op de millimeter nauwkeurig ontworpen en ingepast op de bestaande situatie.”

Om het voor elkaar te krijgen werden vóór de buitendienststelling de funderingspalen aangebracht. Tijdens de buitendienststelling zijn eerst de bestaande leidingen in de grond schoon gespoeld en vervolgens uit de grond verwijderd. Daarna werd de waterkerende damwand aangebracht. Na het aanbrengen van de damwand is de nieuwe leidingbrug als één geheel op zijn plek gehesen over de dijk. “Uiteindelijk hebben we het in zeven dagen kunnen maken en liep alles gesmeerd”, zegt Bram. “Dat was prettig voor iedereen.”