Kanaal De Dedemsvaart, Hasselt/Nieuwleusen
We gaan het kanaal tussen Hasselt en Nieuwleusen op een aantal plaatsen herinrichten om te voldoen aan Europese en landelijke regelgeving voor schoon en meer natuurlijk water. Dit project omvat verschillende fasen, waaronder baggeren, het aanleggen van natuurvriendelijke oevers en het creëren van fauna uittreedplaatsen. Door deze maatregelen verbeteren we de waterkwaliteit en zijn we beter voorbereid op wateroverlast en droogte.
Waar?
De Dedemsvaart is een voormalig scheepvaartkanaal tussen Hasselt en de Overijsselse Vecht bij Gramsbergen. Dit kanaal is vernoemd naar Baron Van Dedem die het veertig kilometer lange kanaal vanaf 1809 liet graven voor het ontwateren van het omringende veengebied en het afvoeren van turf. De Dedemsvaart watert bij hoogwater van het Zwarte Water af via de gemalen Galgenrak en Streukelerzijl. Het stukje kanaal tussen Hasselt en Nieuwleusen willen we nu opnieuw inrichten.
De plannen in het kort
Op basis van gesprekken met de omgeving en andere belanghebbenden hebben we kansen en knelpunten opgehaald voor dit project. Met onder andere deze informatie hebben we een voorlopig plan gemaakt om te komen tot een toekomstbestendig kanaal. Het conceptplan bestaat in hoofdlijnen uit:
- Het aanleggen van natuurvriendelijke oevers over een lengte van drie kilometer. Een natuurvriendelijke oever is een geleidelijk aflopende overgang van land naar water, wat goed is voor planten en dieren. Daarnaast hebben veel waterplanten een zuiverende werking. Ze leveren dus een belangrijke bijdrage aan de verbetering van de waterkwaliteit.
- Het uitbaggeren van het kanaal binnen het projectgebied (zie kaart). Met het baggeren halen we slib van de waterbodem. Zo verbeteren we de water aan- en afvoer en zijn we beter voorbereid tegen wateroverlast of droogte.
- Het aanleggen en herstellen van fauna uittreedplaatsen. Dit zijn plaatsen in het kanaal waar wild, met name reeën, beter uit het water kunnen komen. Bekijk de video van Rijkswaterstaat voor meer uitleg over een fauna uittreedplaats.
- Het aanleggen van twee vispaaiplaatsen langs het kanaal. Een vispaaiplaats is een kraamkamer voor vissen.
- Om in de toekomst de polders ten westen van Rouveen en ook Olde Maten en Veerslootlanden in Rouveen van voldoende water te voorzien maken we een nieuwe waterinlaat onder de provinciale weg N377 door. Dit doen we ter hoogte van hectometerpaal 6.1.
- Daarnaast onderzoeken we op welke plekken we onderhoud moeten uitvoeren in het kanaal. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van kapotte damwanden of het realiseren van een maaibootinlaatplaats (een plaats waar we boten in en uit het water kunnen halen).
- Ook gaan we voor het kanaal een passend onderhoudsplan maken om in de toekomst het beheer en onderhoud zo goed mogelijk uit te voeren voor zowel het waterschap als voor de omgeving.
Samenwerking met de Provincie Overijssel
De provincie Overijssel en Waterschap Drents Overijsselse Delta werken samen aan een veilige, duurzame en toekomstbestendige regio. Het project ‘N377 Hasselt-De Lichtmis’ verbetert de verkeersveiligheid en doorstroming op de provinciale weg N377. Tegelijkertijd versterkt het waterschap kanaal de Dedemsvaart en zorgt voor schoon en natuurlijk water wat goed kan doorstromen, zodat wateroverlast of droogte beter beheersbaar worden. Samen creëren we een betere leefomgeving, met nadruk op veiligheid, mobiliteit, water en natuur.
Wanneer?
De komende tijd werken we de plannen verder uit tot een definitief ontwerp. We willen proberen om in 2025 alvast te starten met de baggerwerkzaamheden en het herstel en aanleg van de fauna uittreedplaatsen. Wanneer wij hier meer duidelijkheid over hebben nemen we opnieuw contact op met de omgeving.
Zodra de andere plannen zijn uitgewerkt in een definitief ontwerp houden we een inloopbijeenkomst voor de omgeving. Naar verwachting is dit in het najaar van 2025.
Vervolgens verwachten we in 2026 te starten met het aanleggen van de vispaaiplaatsen. De uitvoering van de laatste maatregelen, in samenwerking met de provincie Overijssel, staan gepland voor 2027. De reden hiervoor is dat er eerst een stuk van de provinciale weg N377 verlegd moet worden zodat er ruimte ontstaat voor de aanleg van de natuurvriendelijke oever.
Meer weten?
- Vraag de laatste nieuwsbrief op via peterbrokke@wdodelta.nl
- Volg dit project ook via onze app Waterwerk
- Onderhoud van sloten, kanalen en overige wateren
- Landbouw en water
- Kaderrichtlijn water
Vragen of opmerkingen?
Neem gerust contact op met omgevingsmanager Peter Brokke.